Logo van de kerkZicht op de kerkKerk aan binnenzijdeGlasraamZicht op de kerkLogo Web Ronse
titel
Agenda Contact Log in


“Rachel en Lea, twee bijbelse vrouwen“

Preken en bemoedigingen


Als je de mensen vraagt naar de ideale christen, hoe die er zou moeten uitzien, dan gaat het over een brave mens, vriendelijk, verstandig, met een goed huwelijk en een paar rustige kinderen, een leraarsjob of zoiets gemiddeld, die naar de kerk gaat en ook nog wat vrijwilligerswerk ernaast doet. Het is een mooi plaatje.
Als een showbizz-figuur aangeeft christen te zijn, dan worden daar altijd grote vraagtekens bij gezet. Mensen die in een derde huwelijk zijn gestrand, mensen die geëngageerd op de barricade staan in een politieke strijd, die passen al minder in dat plaatje dat mensen van ons hebben.

De mensen, maar soms ook christenen zelf, hebben vaak het idee dat God kies-keurig is. Gelukkig kiest hij niet wie keurig is, maar wie rechtvaardig is en zich aan de geboden houdt, blijft in zij liefde.

Díe rechtvaardige en kieskeurige God kiest zich een volk, dat bestaat uit 12 stammen, de twaalf zonen van Jakob… en zijn vrouw, zou je verwachten, maar neen,
Dat volk van God, dat volk dat God zo na aan het hart ligt, waarvoor hij tot het uiterste gaat, komt voort uit kinderen van twee vrouwen en twee slavinnen, uit Lea en Rachel, uit Zilpa en Bilha. Dat gezin is geen modelgezin. Het is een meerdere keren nieuw samengesteld gezin, maar alle kinderen stammen van één vader. Je zou je afvragen of God de moeders minderwaardig acht, dat hij er vier nodig heeft voor één man?
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zeggen ze dan.
En hierbij !    krab je toch ook in je haar: die God die de trouw zo belangrijk vindt dat hij ze als verbond tussen Hem en zijn volk heeft gezet, die kiest een man waarvan hij van tevoren wist dat hij het niet bij één vrouw zou laten.

Je kunt zeggen van de bijbel wat je wil, maar niet dat hij oppervlakkig is.  Gods wegen kunnen dan wel ondoorgrondelijk zijn, maar het is erg boeiend om ze te volgen. Het is prachtig om God aan het werk te zien in Lea’s leven.

Toen Jakob bij zijn oom Laban logeerde, ontmoette hij Rachel. Rachel was jong en mooi en dus een vrouw die de meeste mannen wel zagen zitten. De bruidsschat was hoog: zeven jaar werken, maar de bruid was de moeite waard. Als je als verliefde man met zo’n schoonheid kunt uitpakken, waarom zou je dan een ander nemen…
Na die zeven jaar uitsloven brandde hij van verlangen om zijn droomprinses in zijn armen te nemen. Hoe zou je zelf zijn…

En dan neemt het verhaal een eigenaardige wending.
Jakob zegt aan Laban: De zeven jaar zijn voorbij, geef mij mijn vrouw.
Hij had het beter anders geformuleerd.
Hij had beter gezegd: Geef mij nu Rachel!
Want Laban maakt het feest gereed en tegen de avond sluiert hij Lea.

In de bruidsnacht merkt Jakob niets. Bleef ze gesluierd of hadden de mannen teveel gedronken, wie zal het zeggen.

En nu krijgen we echte bijbelse humor: Jakob rent naar Laban: Hoe heb je mij dit kunnen aandoen?? Waarom hebt u mij zo bedrogen??

….

Voor wie de humor nog niet snapt…   Hoelang was het geleden dat Jakob, terwijl zijn broer Esau een stuk wild was gaan schieten, vlug een geitebokje klaarmaakte voor zijn vader en het haar van het bokje op zijn armen plakte om zijn vader te doen geloven dat HIJ Esau was en dus de zegen mocht meekrijgen.
Toen was het Jakob die zijn familie bedroog.
Nu wordt hij zelf bedrogen!
… dat stemde vast tot nadenken en zich klein maken…

We hadden het eerst over de kieskeurige en rechtvaardige God. Zie, God was zo kieskeurig dat hij liever Jakob als stamvader had, dan Esau, want Esau liep de afgoden achterna en was het eerstgeboorterecht onwaardig, maar aan de andere kant had Jakob wel degelijk bedrog gepleegd en lieveling of niet: God is rechtvaardig! Bedrog blijft niet ongestraft. Dat is op vandaag ook. Op één of andere manier keert het kwaad dat je doet, zich altijd weer tegen je, maar niet direct en soms zie je zelfs de link niet meer.

Ik denk dat Jakob de link wel zag, want hij besloot nog zeven jaar te werken, voor Rachel.

Maar we zijn even afgedwaald naar Jakob.
Wat met Lea?
Was zij slachtoffer van de humor van God, dan?

Ik geloof het niet.
Lea had lede ogen, fletse ogen schrijven sommige vertalingen.
Haar ogen konden geen man bekoren.
En wellicht heeft Laban gedacht: beter een ongelukkige liefde dan geen liefde, want als vrouw alleen in de samenleving van toen…   Dan kon je gewoon niet overleven. Dan hing je af van wat men liet staan op het veld, anders had je niet te eten. Als je ouder werd, wie zou dan voor je zorgen?

God heeft oog gehad voor Lea. God heeft haar bemind. God eerst.
En het prachtige verhaal is dat – dóór het verhaal van de ongelukkige liefde met Jakob héén – Lea in staat is de verschrikkelijk grote liefde tot God te beantwoorden.
God heeft haar eerst bemind, maar zij antwoordt.
Ze krijgt een zoon: Ruben. Ze zegt niet bij zichzelf: zie je wel, ik ben meer waard dan Rachel die geen kinderen heeft. Ze zegt: Ik noem hem Ruben, want de Heer heeft gezien wat ik te verduren heb. Ze baarde een tweede zoon en noemde hem Simeon, want de Heer heeft gehoord hoe weinig mijn man van me houdt.

Valt het u op hoe anders dat is dan de meeste verhalen rondom ons, mensen die hun ellende juist toeschrijven aan God, die zeggen: na de pijn die mij overkomen is, kan ik niet meer geloven in God. Lea draait het om. Vanuit de pijn kijkt ze naar God en ze ziet een liefhebbende Vader, die haar steunt in haar verdriet.
Toch blijft ze even in dat verdriet hangen. Bij haar derde zoon, Levi, dacht ze: nu ik drie zonen gebaard heb voor Jakob, zal ik toch wel zijn liefde winnen…
Maar weer mis. Het was ijdele hoop.
Toen werd ze nog een keer zwanger, niet meer voor Jakob, maar voor God. Ze noemde de vierde zoon Juda en riep: Nu zal ik de Here loven!
En wil het toch wel niet zijn dat uit de stam Juda eerst David is gekomen en daarna de enige echte! Jezus Messias!
Later kreeg ze nog Issachar en Zebulon. In totaal baarde ze zes van de twaalf zonen van Jakob en last but not least ook zijn enige dochter: Dina. En bij al die kinderen riep ze uit hoe gelukkig ze wel was.

Het is bekend, dat veel vrouwen een kind willen om een relatie te redden.
Het is bekend dat veel vrouwen van de liefde van hun man verstoken zijn.
Het is bekend dat veel vrouwen binnen hun huwelijk en gezin een eenzaam leven leiden en zwaar leven leiden.

Het verdriet en de pijn van Lea worden niet weggelachen of verbloemd of gecamoufleerd in de bijbel. Er staan ruzies beschreven met haar zus Rachel, die je kippevel doen krijgen, zoals toen Lea van één van haar zonen liefdesappeltjes kreeg. Ze was er Zó ontzettend blij mee, omdat toch iemand haar graag zag, was het niet haar man, dan haar zoon. Maar Rachel tergde haar! Ze nam de liefdesappels af en Lea riep met tranen in haar ogen: ga je mij nu echt ook nog afnemen dat mijn kinderen van mij houden? Wat voor kreng ben je eigenlijk?!

Maar Rachel bleef het kreng dat ze was en zei spottend: weet je wat, in ruil mag je vannacht met Jakob slapen.
En Lea ging ’s avonds met hangende pootjes naar Jakob. “Ik heb je eerlijk gehuurd, zei ze.
Zo hard was het! Zo’n vernedering was haar huwelijk.

Het verdriet van Lea wordt zeker niet weggemoffeld, maar haar geluk ook niet.
Lea heeft door alle ellende heen, ondanks alles, gezien dat God haar liefhad. En door de jaren heen is ze Gods liefde zo gaan waarderen, dat haar hart overstroomde van geluk.
God heeft het haar geschonken.

Lea heeft het niet geweten, dat ze een voormoeder is geworden van Jezus Christus.
Lea heeft het ook niet geweten dat uiteindelijk zij in hetzelfde graf als Jakob is begraven en niet Rachel.

Maar dat was voor haar uiteindelijk ook niet meer het belangrijkste.
Lea wilde geliefd zijn.
En dat was ze,
Ze was verschrikkelijk geliefd door de Allerhoogste.

En het mooie is, dat Hij ons allemaal, vrouwen én mannen,
Zo graag ziet als hij Lea heeft gezien.

Het is aan ons om dat te ontdekken,
Door de tranen van het leven heen.




© 2017 - Protestants-evangelische kerk Ronse-Maarkedal-Kluisbergen - - - Aantal bezoekers: 26.

Nu is er 1 bezoeker online - - - De meeste bezoekers ooit online was: 1 op 18-11-2017 (sedert 1-10-2017).



Uw browser is: Unknown ? overzicht Unknown rapport:
CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)